fredag 13 juni 2008

Bra hjälpmedel

Här är mitt numera upp-petade Cathay-garn från Debbie Bliss. Här ser det lite krusigt ut, men efter tvätt blev det alldeles slätt och fint igen. Jag har nu börjat på framstycket på en spetsstickad kofta.
På bilden syns mitt härvträ, köpt från Gudruns ullbod. Jag köpte det för att göra härvor av hemspunnet garn, men upptäckte nu att det också är alldeles förträffligt för att peta upp felstickade saker med. Mycket enklare och bättre än att försöka rulla upp garnet på en garnvinda, som jag gjorde förut. Då fick jag sträcka mig och garnet trasslade och ryggen gjorde ont och garnvindan höll på att gå sönder. Det tar några minuter att få kläm på hur man använder ett härvträ, sen går det fort, lätt och bekvämt. Ett toppenhjälpmedel för en stickare.

Inga kommentarer: