söndag 22 mars 2009

Slut på garn

Jag har hållit på ganska länge nu med sjalen Icarus från Interweave knits, och även visat den ett par gånger här på bloggen. Jag har arbetat om den en hel del, lagt till flera mönsterbårder och nu börjar jag närma mig slutet. Då upptäcker jag att garnet inte kommer att räcka. Det är hemfärgat silkegarn från Anntorps väv i Gamla stan i Stockholm, köpte den enda härva som fanns i den färgen i januari 2008.
Funderade en stund och letade runt bland mina garnhögar. Kom på att jag köpt en rulle vitt Pagoda shappesilke från dåvarande Ateljé Gits för åratal sedan, för att ha som inslag i en blusväv som ännu inte blivit startad. Letar fram garnet, grovleken är nästan samma som på mitt lila garn. Eftersom jag inser att det kommer att fattas garn till mellan 5 och 10 varv stickar jag genast in ett par varv av det vita garnet, se bilden! Tycker det smälter in riktigt bra i det lite vitmelerade garnet. Nu ska jag sticka lila tills det garnet är slut och sedan avsluta med några varv + avmaskning i vitt. Jag tror att sjalen kommer att bli ännu snyggare med en vit rand + kant. Samt att kanten nog blir jämnare i det lite stadigare vita garnet.
Och blusväven? Den får väl bli några cm kortare...

Inga kommentarer: