lördag 18 april 2009

April-sockor

Tack vare Knitonnet har jag kommit igång med mina aprilsockor igen. Det första försöket såg inte alls ut som sockan på beskrivningens bilder, jag undrade om det berodde på stickorna, garnet eller mitt handlag. Biten blev liggande ett par veckor i väntan på att petas upp.
Så en kväll när jag surfade runt på stickbloggar fick jag syn på Knitonnets sockar. De såg ut precis som min början. Jag hade precis som hon missat att mönsterdiagrammen inte har med de rätstickade mellanvarven. Kändes bra att få en förklaring. (Hennes sockar var helt OK, men det blev ju ett rätt annorlunda mönster.)
Själv petade jag upp de två mönsteromgångar jag hunnit göra och började sticka igen med räta varv emellan. Och genast blev sockan betydligt mer lik aprilmönstrets socka.
Garnet är Stäkets handfärgade strumpgarn. Fint melerad färg och mjukt att sticka med.

Inga kommentarer: