måndag 18 maj 2009

Månadssockar maj

Igår blev Bifröst, maj-sockarna i Stickameras sockklubb 2009, klara.

De var roliga att sticka, fast jag är inte direkt nöjd med resultatet. Skaften är mycket trånga, man får dra och slita för att få sockarna över hälarna. Ändå hade jag både grövre garn och grövre stickor än i beskrivningen.

Stickor 3 och garnet Step 6 i färg höst. Garnet är 375 m på 150 gram. Det gick åt ca 100 gram, har 50 g kvar i två längder, eftersom jag rullade av en del för att börja båda sockarna på samma mönster, vilket lyckades ganska väl.

Gillar inte färgerna på garnet heller, för långa fält av varje färgsektion och lite för många och inte särskilt samstämda färger. Funderar på att färga om hela sockarna till exempel i mörkgrönt med äggfärger, men då krymper de kanske ännu mer. Garnet är behandlat med Aloe Vera och Jojoba olja, själv märker jag egentligen ingen skillnad mot vilket sockgarn som helst.

Skulle jag sticka dessa sockar igen skulle jag antagligen välja en större storlek. Eller sticka skaftet med grövre stickor, foten är helt OK i storlek.

Inga kommentarer: