måndag 13 juli 2009

Mera spinnkurs


De här fåren betar vid Sätergläntan. Vi fick inte lära oss klippa dem i den kurs i ullspinning jag gick där, däremot gick vi igenom alla andra steg i ullgarnstillverkning, från den avklippta ullfällen till det tvättade garnet.

Kursen är jättebra. Läraren, som heter Lena Köster, är fantastisk. Miljön på kursgården är vacker och maten god svensk husmanskost. Vill man lära sig spinna är det nog en av de bästa kurser man kan gå.

Det gick för övrigt en hel del andra kurser samtidigt, och alla jag talade med verkade nöjda med sin vecka. Där fanns näverslöjd, smide, nybörjarkurs i vävning, maskinstickning mm.

Själv fick jag fyra och en halv dags + några kvällars intensiv spinnträning. Det var tillräckligt för att jag ska känna att jag vill fortsätta med detta. Mina kardor och sländor som legat och samlat damm efter mina lite misslyckade försök på egen hand har kommit till användning igen sedan jag kom hem. Snart dags att skaffa spinnrock!

Hur det ska gå med alla mina stickningar är en annan fråga. Just nu är det spinningen som gäller!

Inga kommentarer: