fredag 24 juli 2009

Spinna garn

Jag har kommit igång att spinna igen sedan jag gick spinnkurs på Sätergläntan. Det första projektet är 100 gram handfärgad merino i ljusblå-rosa från Spinspiration. Det var några månader sedan jag började med den och jag har redan visat den här på webben. Men nu har jag tagit itu med den igen. Jag började med att dela hela remsan på mitten, sedan delade jag de två remsorna på mitten osv tills jag hade totalt 16 remsor. Dessa har jag spunnit ihop två och två på slända, jag spann alltså en remsa och skarvade sedan ihop den med nästa, det var så mycket jag tyckte var bekvämt att ha på sländan. Totalt kommer det att bli 8 entrådiga garnlängder, som jag tänkte tvinna ihop till tvåtrådigt.
Vävspolarna på bilden innehåller varsin sådan remsa. Garnhögen till höger är två remsor till ytterligare en garnlängd, det ser mycket mer ut innan det spinns. Varje garnspole innehåller alltså lika mycket fiber som remshögen.
Har tänkt göra ett par vantar i flätstickning av det färdiga garnet. Men det blir nog lite för ojämnt för det, så det blir antagligen ett par vanliga slätstickade vantar istället.

Inga kommentarer: