lördag 4 juli 2009

Uppifrånochnerkofta, del 6

Jag har börjat på en andra kofta innan den första är färdig. Det är ett tjockare garn, Hjerte Twist från Hjertegarn. Det är ett ojämnt spunnet garn av 60% bomull och 40% akryl, jag har det liggande sedan många år tillbaka i ett stort antal färger, fast mestadels bara i något enstaka nystan. Vitt och mörkblått fanns det lite mer av, så jag gör en randig kofta av detta, med vitt som grundfärg och i muddar och framkant.

När jag nu började med en helt ny kofta passade jag på att läsa Tant Koftas beskrivning lite noggrannare. Jag lärde mig till exempel de osynliga ökningarna (fick titta på varje film 7-8 gånger, men sedan satt det).

Jag har också upptäckt att jag skrivit ett par fel i min beskrivning av hur man stickar en enfärgad kant.
Fel 1: Tant kofta skriver inte alls att man bör ha ett udda antal varv, hon säger att man bör börja på andra sidan av stickningen när man bytt färg, för att slippa två trådar att fästa på samma ställe, vilket är en helt annan sak och löser ett helt annat problem, som inte finns när man stickar enfärgad kant.
Fel 2: Man behöver inte ha udda antal varv för ensidig kant heller, fast jag tycker det är bättre. Har man jämnt antal får man också två trådar att fästa i varje sida, fast det blir två av samma färg. En fördel när man gör så är att man bara behöver ett litet extranystan för den bortre kanten, man fortsätter sticka bottenfärgen från samma sida igen om randfärgen har jämnt antal varv. Det bör förresten gå att ha omväxlande jämnt och udda antal varv i ränder och botten, man får ändå alltid två trådar att fästa i varje sida för varje rand.
Jag lägger in den här rättelsen i inlägget om enfärgade kanter också, så allt finns på ett ställe

Inga kommentarer: