torsdag 13 augusti 2009

Spinnprojekt


Mitt nästa spinnprojekt på slända är likadant som det förra, handfärgad merino från Spinspiration i glada färger. Jag tänker spinna med bottentyngd slända, har märkt att jag trivs bättre med det. Ska försöka spinna tunt med Z-riktning och sedan tvinna det tvåtrådigt, precis som det förra garnet och se om jag lyckas få det tunnare och jämnare.
Jag har gjort en sak som jag missade förra gången, nämligen att fluffa upp fiberna innan jag delade dem. Man tar tag i fiberremsan med båda händerna, håll den mellan tummen och pekfingret, ena handen i ena änden av remsan och den andra 10-15 cm in. Sedan rycker man några gånger utan att rycka isär, varefter man flyttar in båda händerna ett par cm. Så fortsätter man genom hela remsan.
På den nedre bilden syns fibrerna efter uppluckring. Precis som för förra garnet jag spann delade jag sedan remsan i två lika stora delar på längden, och sedan de remsorna mitt på, osv tills jag hade totalt 16 remsor av samma längd som den ursprungliga.
Har börjat spinna lite grann, och märker hur mycket lättare fibern är att dra fram efter uppfluffning.

Inga kommentarer: