tisdag 4 augusti 2009

Tvinna garn

Mitt entrådiga merinogarn har nu blivit tvåtrådigt. Jag nystade upp det entrådiga garnet på överblivna koner från vävgarner, så jag kunde sätta två av dem på en varpställning medan jag tvinnade ihop garnet. Jag använder en ny slända att tvinna med, den är köpt i Sätergläntans affär och väger 65 gram. Tyckte det gick lätt att tvinna på den, den snurrade nästan av sig själv, kanske för att z-vridningen i garnet hjälpte till att få fart på sländan i s-riktning. Som tur var var alla mina nystan z-tvinnade, jag hade råkat göra rätt även innan jag var på spinnkurs och lärde mig hur viktig snoddriktningen är.
Det gick bra att tvinna 50 g på sländan, jag tyckte det var lämpligt att bryta där, så jag fick två nästan jämnstora härvor. Totalt blev det ungefär 160 m tvåtrådigt garn på de 100 grammen. Det är mycket ojämnt spunnet, men jag är ändå nöjd med det, tror det kommer att bli ett par sköna vantar så småningom.
Använde en regnig semesterdag till att tvinna, tvinnade lite då och då under dagen med många och långa pauser.

Inga kommentarer: