lördag 19 september 2009

20 koftor, del 4

Jag kom av mig lite i serien om mina 20 koftor, och vid det här laget tror jag inte ens det räcker med 20. Men jag behåller rubriken, blir kanske 20 koftor del 25 så småningom.
Kofta 3, som var min vit-och rödlila-randiga Koftan-kofta är ju förresten färdig, den får behålla sitt nummer ändå.
Så nu tar jag tag i min andra koftan-kofta igen. Den stickas i restgarner från 1980-talet, Hjerte Twist.
Från början hade jag tänkt göra den helt vit-och-mörkblå-randig, men sen tyckte jag det såg lite tråkigt ut, så då kom jag på att jag ska lägga in en tunn rand i cerise någonstans, kanske direkt efter delningen eller möjligen längst ner, har inte riktigt bestämt mig än.

Vad jag ska ändra jämfört med min första uppifrånochner kofta:
1. Dela för ärmar ett par cm tidigare, det är väldigt mycket luft i ärmhålorna på kofta 1.
2. Göra ärmarna avsmalnande och avsluta med en resårkant, jag vill ha dem mer som på en traditionell kofta. Dessutom har jag ont om garn, att skaffa nytt av en sort som slutade säljas för mer än 20 år sedan är svårt, fast kanske inte omöjligt.
3. Gör huvuddelen lätt växande, jag lägger upp en eller två maskor med 5-10 cm mellanrum i varje sida. På så sätt blir koftan lite mer A-formad, vilket passar bättre med hur jag själv ser ut.

Inga kommentarer: