söndag 13 september 2009

Uppifrånochnerkofta, del 9

Så var min första Koftan-kofta klar. Den är stickad i gamla rester av bomullsgarn 8/4. Totalt gick det åt 440 g.
Jag har använt stickor nr 2,5 till muddar och nr 3 till resten. Avslutade med att virka en kant av fasta masker mot avigsidan av framkanterna och halskanten, använde en virknål inoxal 2,5 som jag ärvt av min mor, skulle använt en aningen större virknål om jag haft en sådan, jag virkar inte så mycket.
Jag har gjort enfärgade framkanter på den randiga tröjan, har visat hur man gör tidigare i bloggen.
Det har varit en rolig stickning, utom att fästa alla dessa trådar. Resultatet är jag ganska nöjd med, tycker bara att ärmhålen går lite för långt ner, har jag tur krymper de ihop lite när jag tvättar den. Dessutom är nedre avmaskningen aningen snäv för mig, någon extra centimeter på bredden där skulle vara bra. Nästa kofta, som redan är på gång, ska alltså få lite kortare ärmhål, dessutom tänker jag öka några maskor i sidorna från ärmhålet och ned, för att få den lite mer A-formad.

Inga kommentarer: