lördag 24 oktober 2009

Kamel

Jag har börjat spinna garn av 1/3 babykamel och 2/3  brun ull som vi tvättade under spinnkursen i Sätergläntan. (Finull? Gobelängull? Den är i alla fall ganska finkrusig och ganska korthåring).
Totalt har jag lite mindre än 100 gram ull och ca 50 g babykamel, köpt från Spinspiration.
Jag börjar med att karda ungefär 10 gram av den bruna tvättade ullen i kardmaskinen, först matar jag in den, sedan delar jag den längs med och kör in bitarna igen med den mest okardade sidan upp. Sedan delar jag kardfloret i två delar. Jag brer ut kamelullen över kardfloret och matar in igen. Jag försöker lägga ullen i två lager och kamelullen i mitten.  Sedan kör jag igenom kardfloren ett par gånger till.
På stolsitsen på bilden syns färdiga kardflor överst, den bruna ullen nere till vänster och babykamelullen till höger. Längst till vänster syns den trevliga spolställningen på min Traveller.
Kardfloren spinner jag sedan så tunt jag kan med z-snodd. Jag har tänkt tvinna tvåtrådigt och göra en mössa, tror den skulle bli varm och skön. På nedre bilden syns det första entrådiga garnet. Det blir lite klumpar, både i kardfloret och garnet. Jag är inte så van än, vare sig vid att karda eller att spinna, och fibrerna är ganska korta.

Inga kommentarer: