tisdag 1 december 2009

Färdigspunnet

Detta är vad det blev av mitt kamelgarn. Av ca 100 gram tvättad ull från kursen på Sätergläntan och ca 50 g babykamel från Spinspiration blev det ungefär 120 g och 254 meter tvåtrådigt garn. Alltså ca 211 m/100 g. Spunnet i Z och tvinnat i S på min Ashford Traveller. Jag spann på den långsammaste (största) och tvinnade på den snabbaste ringen på standardvingen.
På den första bilden syns garnet före tvätt, på den andra efter. Det syns rätt tydligt (tycker jag) att garnet blev slätare i tvätten. Lärde min i en spinnbok att man ska hålla den blöta härvan med båda händerna, ungefär som om någon ska nysta upp den, och så rycka händerna utåt ett par gånger så garnet spänns, så får man tvinningen jämnare. Garnet är väldigt mjukt, mycket mjukare än det ser ut, förmodligen på grund av kamelen.
Har inte bestämt riktigt vad det ska bli av det, hade tänkt mig en mössa, men det känns lite för ojämnt, kanske inte riktigt min färg heller, så det får nog ligga till sig ett tag. Lite för lite för väst eller tröja, men går kanske att kombinera med något annat.

Inga kommentarer: