söndag 13 december 2009

Oktobersocka i sockklubben



Oktobersockarna i Stickameras sockklubb är klara! De tog sin tid att sticka, men i vanlig ordning gick den andra betydligt fortare än den första. Det är många som klagar över att det är svårt att sticka den andra sockan, men så är det inte för mig. Kanske gäller det bara att komma igång. På den andra sockan behöver jag inte titta så ofta på mönstret, och har redan bestämt hur långt skaft jag ska göra och hur jag ska sticka andra saker som kan göras på mer än ett sätt. Kanske går min andra socka snabbare helt enkelt för att jag vet att den kommer att gå snabbare.


Dessa är gjorda i Opal Uni, stickor nr 2,5. Det gick åt ca 60 gram. Jag stickade den mindre storleken och följde mönstret så gott jag kunde, förutom att jag använde en flätsticka. Jag försökte göra flätorna enligt mönstret, utan flätsticka, men tappade bara maskor och blev tvungen att peta upp, så jag gav upp.
Sockarna heter Glass Slippers och är gjorda av Cailyn Meyer för Knotions. Beskrivningen innehåller en del fel, tex ska det vara 40 varv på hälen och inte 20, och diagrammen innehåller också lite underligheter.


Inga kommentarer: