lördag 6 mars 2010

Kedjetvinna

Behöver lite övning i att kedjetvinna innan jag ger mig på mitt hemspunna garn. Så jag använder mig av färdigspunnet  entrådigt Lundagarn från Borgs, resterna av det jag använt till cirkelsjalen jag visat här några gånger. Jag började med att tvinna det lite extra i z-riktningen som det är spunnet i.  På så sätt fick jag också upp det på en spinnrocksspole.
När allt garnet var uppspunnet på spolen satte jag i en ny spole och började kedjetvinna. Har en ganska bra instruktion från Spinn Off spring 2006, men även om jag försöker följa den och garnet är hållbart och ganska jämnt så är det inte lätt. Jag är glad att jag började med det här garnet, det går i alla fall inte av. 
Kedjetvinning går till så att man drar det entrådiga garnet gång på gång genom en ögla av sig själv, som drygt decimeterlånga luftmaskor i virkning. Det blir alltså ett tretrådigt garn. I jämförelse med att tvinna ihop tre olika trådar är fördelarna två: 1. Eftersom det bara är en rulle kan man få allt garn tretrådigt, vilket kan vara knöligt när man har tre spolar då alltid någon spole har garn kvar på slutet. 2. Det är det lätt att få enfärgade partier när man kedjetvinnar ett entrådigt garn med olika färgpartier.
 Kedjetvinnat garn är mindre starkt än annat garn, alla tre trådarna går av när en går av. Dessutom kan det vara svår att få punkterna där garnet vänder jämna.
Mitt eget garn blir ganska hårt, som ett snöre ungefär. Tror jag tvinnar det lite för mycket. Kanske blir det bättre när jag tagit ner det och tvättat det.

Inga kommentarer: