lördag 29 maj 2010

Spinna med sari-silke

För länge sedan, när jag först började fundera på att lära mig spinna, köpte jag en massa blandade fibrer från Spinspiration.  Det var lite av varje som verkade spännande, bland annat 50 gram sarisilke. Jag tror att det är efsingar från sidenvävning. Det var aningen trassligt redan från början och blev betydligt värre av mina misslyckade försök att spinna garn av det. Så det har blivit liggande och jag har undrat om jag någonsin kommer att få någon användning av det.
Nu har jag kommit på att jag ska klippa trasslet i kortare bitar, kanske 7-8 cm, och sedan karda ihop det med vit ull som jag köpt från Gudruns ullbod och sedan tvättat. Ullen har ganska korta staplar, kring 5-6 cm, jag hoppas att de lite längre sidenfibrerna kan hjälpa till att hålla ihop ullen. Garnet har jag tänkt göra entrådigt, ganska tjockt, vitt med tunna, glänsande sidentrådar i blandade färger.
Ska bli spännade att se hur det går, roligt att experimentera lite, både med kardning och spinning. Kanske, ja nästan säkert, blir det helt annorlunda än jag tänkt mig.

Inga kommentarer: