måndag 7 juni 2010

Spinna sommaräng



Det är andra gången jag är med i Spinspirations månadsklubb, men första gången jag spinner av någon av fibrerna. Förra omgångens lyxfibrer kändes lite för svåra att ge sig på för mig som fortfarande känner mig ganska mycket som en nybörjare.
Men nu är det dags. Maj månads Sommaräng i merino/nylon ska bli sockgarn har jag tänkt mig. Jag började med att dra ut fibern genom att hålla den mellan händerna med ca en decimeters avstånd, rycka ett par gånger, flytta händerna ett par cm, rycka igen osv. Fiberna blir mycket fluffigare av den här behandlingen.
Sedan började jag dela fiberna på längden, vill ha korta färgrapporter och gärna lite spräckligt utseenda på den färdiga stickningen. Det är inte lätt att dela lika stort. Redan första delningen gav en remsa på 45 och en på 55 gram. Kanske borde jag inte ha fluffat upp fibern före delningen?  Jag fortsatte dela så gott det gick, 50 gram av fiberna blev en hel hög av bredare och smalare remsor, som syns på mittenbilden.
Nedre bilden visar det allra första jag spann. Jag försöker spinna så tunt som möjligt. De andra 50 grammen ska delas och spinnas på samma sätt på en annan spole, sedan ska de båda tvinnas ihop.
Målet är att få garnet nära 420 m i färdigt skick, det finns många snygga sockmönster i den garntjockleken. Jag har ingen aning om hur man gör för att få en exakt grovlek på ett garn, så det är ett rent under om jag lyckas med det. Jag blir nöjd bara jag kommer i närheten.

Inga kommentarer: