torsdag 18 november 2010

Tom vävstol

Så här ser min vävstol ut med skaft och sked bortmonterade. Närmast, med några varv vita vävsnören omkring, syns garnbommen. I snörena hänger sedan bomkäppen, som varpen ska överföras på innan den rullas på garnbommen.
Upptäckte att vävstolen heter Victoria -  inte Viktoria, som jag kallat den förut. Jag köpte den 1987 och den finns faktiskt fortfarande att köpa, fast bara med 4 skaft, inte med 8 som min har.
Den svartvita bilden kommer från den lite slitna monteringsanvisningen. Den visar hur Victoria ser ut med väven igång. Man ser att den skiljer sig lite från de flesta vävstolar. Den har inga trampor utan styrs med hjälp av ett antal spakar upptill på vävstolen. Hälften av dem är sänkta på bilden, vilket medför att hälften av skaften är höjda, mer om detta senare. Den är också ganska liten, det går till exempel inte att väva trasmattor på den eftersom det inte går att slå tillräckligt hårt. Bredden är också en begränsning.
Men det finns mycket man kan väva också. Löpare, bomullstyger, halsdukar, handdukar, smala gardiner osv. Jag räknade igenom min vävlista och kom fram till att jag satt upp totalt 61 vävar på den här vävstolen.  Därutöver har jag satt upp fyra stycken på min "nya" vävstol, köpt 2005. Dessutom har jag varit med och satt upp ett stort antal vävar under några terminers kvällskurser i vävning under 80-talet och början av 90-talet. Fördelen med vävkurser, förutom att de är bästa sättet att lära sig väva, är att man ofta brukar få tillgång till breda vävstolar som man kanske inte har plats för hemma. Jag har bland annat vävt flera trasmattor, en bred yllematta till vardagsrummet och en rejäl pläd där. Och testat en mängd olika vävtekniker.

1 kommentar:

Unknown sa...

Har just köpt och monterat min Victoria. Solvade min första väv igår. Mattvarp 12.6. 144 trådar.
Det tog 2 timmar att solva denna smala varp - det var trångt att komma åt solven - ramarna satt så tätt. Idag upptäckte jag att jag missat skaft 4 redan på 3:e gruppen rosengång. I morgon ska jag solva om - ska försöka sätta något emellan skaften, så att jag kommer åt bättre. Troligen är det flera fel.
Det känns roligt med nya vävstolen, men när man är van vid större vävstolar och kanske inte riktigt beter sig på rätt sätt - då blir det ganska jobbigt. Har hittills vävt trasmattor och dito löpare under många år.