lördag 8 januari 2011

Årets första garn

Årets första garn är färdigt, 110 g BFL från Yummy Yarn på Etsy. Tunt spunnet, tänkt till sjalgarn.
Januarikoftan är färdigstickad och utspänd, halskant och montering återstår.
Efter att ha tänk över mina regler för månadens kofta har jag kommit på att jag måste göra ett par tillägg. För vad gör jag om jag misslyckas med att bli klar en månad, eller märker att koftan inte alls passar eller behöver arbetas om på något sätt? Ger upp?
Alltså:
7. Om jag av någon anledning inte vill sticka färdigt en kofta (peta upp - arbeta om osv) utses INTE en ny kofta den månaden.
8. Om jag inte hinner klar en kofta under gällande månad får den INTE utses till månadens kofta månaden efter. Däremot får den bli månadens kofta igen två eller fler månader senare. Det får heller aldrig finnas mer än EN aktuell månadens kofta.
Tilläggen är till för att jag ska orka fortsätta hela året. Jag stickar som avkoppling och vill inte sätta för hård press på mig, då blir det inte roligt längre.
Orsaken till att jag börjar med detta är att jag har kanske 20 påbörjade koftor och garn till ytterligare ungefär 10 stycken. Därutöver ytterligare 5-10 koftmönster jag gärna vill köpa garn till och börja sticka. Samtidigt avslutade jag 1 kofta 2008, 2 koftor 2009 samt 1 kofta + 1 babykofta 2010. Hur många koftor jag börjat under den tiden vet jag inte riktigt, men jag har säkert köpt garn till åtminstone 4-5 stycken varje år. De flesta av mina påbörjade koftor längtar jag verkligen efter att få klara och kunna använda - det var ju därför jag började sticka dem en gång i tiden. Alltså dags att göra något för att göra koftstickandet intressantare utan att det känns övermäktigt.

Inga kommentarer: