söndag 6 februari 2011

Sprintar och snören

Raksprint, vinkelsprint, upphängningsnöre.
 Dags att fortsätta min beskrivning av vävuppsättning. Hade jag satt upp min väv på en vanlig trissvävstol hade det varit dags att börja solva nu, men på Viktorian är det lite annorlunda. För att kunna solva måste jag först fästa mina skaftramar på sina platser i vävstolen. För det behöver jag 3 saker, raksprint, vinkelsprint och upphängningssnören. Allt detta behövs på vanliga vävstolar också, för att knyta upp skaft och trampor, men där gör man det efter att solvningen är klar.
Sprintar och snören är från Texsolv, som jag skrev om i förra inlägget om vävuppsättning. Vävsnöret är en lång kedja av öglor, man kan sno det om sig själv, eller sticka in sprintarna i dem. Förr i tiden gjordes alla uppknytningar med vanliga snören och knutar, vilket gjorde det svårare att få alla uppknytningar lika långa.

För att fästa skaftramarna i Victoria börjar man med att vika uppknytningssnöret dubbelt, peta ner den vikta delen i ett hål i spaken som styr skaftet och sedan stoppa in det lilla rundeln från en vinkelsprint i en ögla på snöret. Därefter drar man snöret uppåt så att vinkelsprintens två ben fästs stadigt i hålet. En virknål brukar vara bra att ha för attt få ner det dubbelvikta snöret genom hålet.

Uppifrån ser det ut så här. Vävsnöret förs upp över den stålpinne som är närmast över spaken. Ena snöränden förs upp på högra sidan om pinnen och sedan vidare till vänster, den andra upp till vänster och vidare till höger.

På varje sida av vävstolen finns ett antal plasthjul som snöret löper över. På min Victoria finns 8 hjul till 8 skaftramar, men i den här vävuppsättningen använder jag bara 4.
Snöret förs sedan ner och snos runt skaftramen. Änden sticks in genom en ögla lite längre upp, varefter det låses fast med en raksprint genom nästa ögla.
Så här ser det hela ut uppifrån. Spakarna ska vara höjda och skaftramarna vila mot vävstolens ram när de fästs ihop. Under vävningen höjer man skaften genom att sänka spakarna och fästa dem i ett hack i pinnarna som finns vid sidan av varje skaft.

Inga kommentarer: