torsdag 24 mars 2011

Marskoftan

Min marskofta är klar! Jag blev riktigt nöjd med den. Under arbetets gång har jag tyckt den såg lite väl brokig ut, och undrat om jag någonsin skulle sätta på mig den, men nu när jag är klar med den tycker jag den är helt OK. Tror det är de mörka muddarna och kanterna som gör att den ser lite mer enhetlig ut.
Det är Drops mönster 114-1, stickad i Drops Delight. Jag gjorde ärmarna lite bredare, la till 2 cm extra på mönstret hela vägen upp, de känns fortfarande smala. Tycker inte Drops är så jättebra på ärmar. Gjorde också ärmmuddarna smalare genom att sticka ihop maskor direkt efter att jag plockat upp för mudden. Det gick åt 6 nystan mörkblå och 3 nystan ljusblå garn till storlek M, vilket stämmer bra med garnåtgången i beskrivningen. Knapparna är från en utsliten herrskjorta.
Nu har jag alltså gjort 3 koftor på 3 månader. Jag får gå tillbaka ända till 2002 för att hitta ett år när jag gjort lika många. (Jag har antecknat vad jag stickat klart varje år ända sedan början av 1980-talet, långt innan jag eller någon annan började blogga). Så det känns som om månadens kofta var en bra idé. Januarikoftan hade säkert blivit klar ändå, februarikoftan troligen blivit klar, fast kanske lite senare, men den här koftan hade definitivt inte blivit klar utan månadens kofta.
Nu har jag en dryg vecka på mig att fundera över vilken kofta jag ska göra i april. Bör nog välja en där jag kommit ganska långt, det tar tid att sticka koftor. Får ta en titt i garnpåsarna.

Inga kommentarer: