måndag 15 augusti 2011

Första garnet på Victoria

 Första garnet på min nya spinnrock är 110 gram BFL från Yummy Yarn i rödbrunt och grönt. Jag ville ha långa färgrapporter så jag delade upp garnet så gott det gick mellan färgerna i röda och gröna partier. Som synes gick det inte riktigt, blev alltid lite grönt i de röda ändarna och vice versa. Jag drog sedan ut varje bit för sig och spann ihop dem igen i den ordning de var från början.
Det var svårt att spinna från hela bredden av remsan, och svårt att dra ut. Har också ett problem som jag aldrig haft med min Traveller, när jag slutar trampa kan spinnhuvudet gå bakåt flera varv och linda upp det senast spunna garnet. Känns som att vara tillbaka på de gamla klassiska spinnrockar med bara en trampa som jag först testade att spinna på när jag gick nybörjarkurs på Sätergläntan. Där gick det bättre allteftersom, så förhoppningsvis kommer jag så småningom att lära mig exakt var jag kan stanna trampandet på den här spinnrocken för att undvika att spola tillbaka.
På Victorian kan man flytta garnhållaren lite i sänder till skillnad från alla spinnrockar jag spunnit på tidigare där det finns ett antal krokar att flytta garnet mellan allteftersom spolen blir fylld. Trodde att spolen skulle bli jämnare med en sådan här flyttbar krok, men i stället lyckas jag göra den ojämnare. Kanske också en vanesak, eller också är avståndet mellan de sex krokar som finns på min Traveller helt perfekt.


1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka fina färger..Mycket!!