lördag 8 oktober 2011

Färdigspunnet

Har nu spunnit färdigt ullen från Gudruns Ullbod. Återstår att tvinna dessa 8 spolar. Alla mina spolar har kommit till användning, jag har 10 totalt, en har jag tunt silke på. Och den tionde behöver jag för att tvinna detta.
Ska jag ge ett enda råd till den som funderar på att köpa en ny spinnrock så är det: Köp många spolar. Fyra, som brukar följa med spinnrocken, är ett minimum för att göra tretrådigt garn. Vill man hålla på med stora projekt eller flera projekt samtidigt krävs det fler än så. Här var jag tvungen att börja tvinna allteftersom, hade jag spunnit allt först och tvinnat sedan hade jag behövt ännu fler spolar i och med att det är så många färger. Så även om spolarna är dyra är de värda att satsa på, dessa kostar 90 kr styck.

2 kommentarer:

Carola sa...

det där kommer att bli så otroligt vackert! Vilken tjusig syn säger jag bara!

Emmy sa...

Jättesnyggt. Det är en så härlig färggradient. Naturfärgerna är underskattade.