lördag 17 mars 2012

Tweed

I min större vävstol - som heter Öxabäcks lilla - håller jag på att väva ett jacktyg i treskaft. Varpen är tunt tweed-garn, tre bruna nyanser, som jag solvade slumpmässigt. Inslaget är tjockare, och kallas homespun utan att vara hemspunnet. Det kommer från en fyndlåda med ullgarn som jag köpte på för många år sedan. Totalt har jag 5 hg i en mörkare och 3 hg i en ljusare nyans. Jag väver 4 inslag mörk, 2 inslag ljus, 4 mörk, 2 ljus, 2 mörk, 2 ljus, alltså 16 inslag varav 6 ljusa och 10 mörka. Randningen är som synes ganska diskret, de två färgerna innehåller till en del identiska färgfält.
Jag väver tills inslaget tar slut, har mindre än en tredjedel kvar nu. Kommer att räcka rätt lagom till varpen verkar det som.

1 kommentar:

Birgitta sa...

Låter spännande.
Kram Birgitta