söndag 1 april 2012

Kvartalskoftan, kvartal 1

Så var det första kvartalet klart, och det är dags att summera den första kvartalskoftan. Den är långt ifrån färdig, men jag är ganska klar över hur jag ska göra den.
  • Jag har läst klart Vikingamönster i Stickat - ja, själva stickbeskrivningarna, tröjor, koftor osv, har jag bara skummat lite. 
  • Jag har utsett ett koftmönster på nätet att utgå ifrån. 
  • Jag har valt ut flätmönster och bestämt hur det ska placeras på koftan, det blir en bård längs ärmarna, se bilden, och samma bård längs knäppkanterna på framstycket, inget mönster på bakstycket. 
  • Jag har gjort ca 10 cm på det slätstickade bakstycket som kommer att bli en utmärkt TV-stickning.  
  • Jag har stickat en halv ärm, upptäckt att den var för smal. petat upp den och gjort nästan en halv ärm till, fast lite bredare. Den ärmen syns på bilden, fast jag har hunnit längre sedan bilden togs.
  • Jag har bestämt att kanter och muddar ska vara smala och mosstickade.
I stort sett har jag alltså gjort det jag förutsatt mig, nämligen kommit igång med koftan och bestämt hur den ska se ut. Kanske kommer jag att sticka färdigt den under året.
Ny kvartalskofta kommer under vecka, måste bara bestämma mig först.

Inga kommentarer: