fredag 6 april 2012

Tappan Zee

Jag har letat mönster till min andra kvartalskofta, och hittade det här, Tappan Zee av Amy King. Det är en kofta med runt ok och spetsmönster, stickad uppifrån och ned, precis som jag tänkt mig. Men den stämmer inte riktigt med min masktäthet, så jag får räkna om lite. Jag får mer än 20 m på 10 cm, fastän jag stickar med stickor 4 1/2 i stället för 4 som i mönstret.
Inser också att garnet inte kommer att räcka till en långärmad kofta om jag inte gör den väldigt kort, det går åt ungefär det jag har till den här kortärmade koftan. Så jag får fundera ett par dagar om jag ska göra kortärmat (kommer jag inte att använda, inte min stil) eller om jag ska komplettera med något annat och i så fall med vad.
Kommer att använda mönstret mest som en inspiration och för att få lite hum om ökningar och storlekar. Gillar inte de stora rutorna i spets, jag kommer att göra något annat spetsmönster. Och jag vill ha den knäppt hela vägen tror jag, med tätare sittande knappar.

Inga kommentarer: