torsdag 14 juni 2012

Morgonrock

För nästan 20 år sedan vävde och sydde jag en morgonrock i bomullsgarn och sammetsgarn. Jag har använt den i alla år sedan dess och trivts jättebra med den, men nu är den utsliten och ryggen har börjat falla i bitar.
För ett par år sedan vävde jag en badhanduk på dubbel bredd (vikt på mitten) i cottolin och sammetsgarn. Jag har aldrig brytt mig om att fålla den eftersom den blev alldeles för stor och tung som handuk. Men jag tror att den skulle bli bra som morgonrock, det är ett mycket tjockt och mjukt tyg. Så min nästa väv på min större vävstol blir en kompletterande bit i vinrött till framkanter, skärp, fickor mm. Jag har mätt och räknat och tror att jag ska kunna få ihop det ganska snyggt.
Det roliga med att skapa själv - man kan ändra sig mitt i och låta det bli något helt annat!

Inga kommentarer: