onsdag 21 augusti 2013

Från fiber till tröja

785 m entrådigt rödlila-lila och 86 m tvåtrådigt lila till kanter

Började sticka ett bakstycke uppifrån och ner
Så här ser det ut i närbild, dubbel moss-stickning
 Den här tröjan har legat till sig ganska länge. Har använt Drops 123-3 som inspiration och för att få ungefärlig storlek, vände det för att göra uppifrån-och-ner, men körde fast på ärmarna. Tror även ärmhålet blev lite för litet.
Nu har jag bestämt mig för att göra ärmarna först, med början nerifrån, för att få dem så långa jag vill. Sedan petar jag upp ökningsdelen av bakstycket och gör framstyckena och bakstycket samtidigt uppifrån och ner med ett nystan för varje del tills ärmhålen är lagom stora. Därefter är det bara att sticka runt nedåt tills garnet tar slut, möjligen med det tvåtrådiga lila som en resårstickad mudd längst ner.
Tröjan kommer förmodligen att bli lite för kort för min smak. Eftersom garnet är hemspunnet skulle det vara lätt att spinna lite till, men jag har inte kvar något av de lila lockarna. Gudruns Ullbod, som jag köpt dem ifrån, verkar inte sälja dem längre. Få se hur jag gör.
Klicka på etiketten Lila garn till tröja för att se hur garnet blev till!

Inga kommentarer: