tisdag 6 maj 2008

Färdigstickat 2008

Den första bilden föreställer en mössa i Faerytale, 100 % alpacka. Den är stickad efter eget mönster, dubbel mosstickning (2 r, 2a, varvet ut, nästa varv räta över räta, aviga över aviga, tredje varvet 2 a, 2 räta, fjärde räta över räta igen osv) i den uppvikta kanten. Det gick åt drygt ett nystan om 50 g. Resten av mössan är slätstickad. Jag stickade den till mig själv, men jag tyckte den blev för stor och bylsig, jag hade tänkt mig en mössa som slöt tätt om huvudet. Men min äldsta dotter gillar den och tog den med sig och använde i vinter.

Jag stickade därför ännu en mössa i samma garn. Tunn kant i resår och resten rätstickad. Lite mindre än ett nystan gick åt, ca 40 g. Denna mössa passade bättre, men helt nöjd är jag inte med passformen. Men jag har haft god nytta av den i vinter, trots att den kliar lite.


Inga kommentarer: