tisdag 12 augusti 2008

Spinnförsök

Att spinna på slända är svårt. Mitt första försök gjorde jag med lite ull från ett nybörjarset från Spinspiration.
Jag drog ut lite ull, snurrade sländan, drog ut lite ull till och höll på så. Så fort jag försökte släppa sländan och låta den snurra i luften så snurrade garnet upp sig. Ändå har jag läst ett par böcker och tittat på flera filmer på nätet om att spinna.



Jag kämpade i alla fall vidare och har nu 25 g ca 15 m långt och mycket ojämnt spunnet garn.

Gjorde senare ett försök till, med en bottentyngd slända, och det gick lite bättre, men inte mycket. Problemet är att ordna till ullen samtidigt som sländan snurrar.




På sista bilden syns hur vackert melerad ullen var, tyckte först att det var en ganska tråkig beige färg. Jag är trots allt ganska nöjd med garnet. Och fortfarande intresserad av att lära mig spinna.

Inga kommentarer: