onsdag 27 augusti 2008

Garninköp 2008, och färdig sjal

Garnhärvan har 20% flyttningsrea på det mesta i butiken, så jag passade på att handla lite. Det blev sockgarn Araucania till vänster, i en lätt melerad gråsvart färg, och i en gul-röd-lila-brun melerad som ser betydligt färgrikare ut än på bilden. De två vita nystanen är Regia silk, det lila är Opal Uni. Det blå nederst köpte jag lite tidigare från Garnhärvan, det är Trekking hand art. Alla dessa garner är tänkta att bli sockor.
Det svarta och det röda nystanet till höger är Grinasco Merinosilk, ett tunt och väldigt mjukt garn, tänkt till tunna sjalar. Det är hela 1400 m på ett 100 grams nystan!

Jag har också stickat färdig en sjal, eller rättare sagt monterat den. Det är Swallowtail shawl från Interweave Knits Fall 2006. Garnet är ett entrådigt ullgarn från Färgkraft. Färgen heter om jag inte minns fel höstglöd, det är olika röda nyanser, lite mörkare än vad det ser ut på bilden, i alla fall på min skärm. Det gick åt 45 gram till en sjal som är ca 105 cm på den längsta sidan av trekanten.
Minns inte längre om jag gjorde några ändringar i mönstret eller vilka stickor jag använde, den har varit färdig i nästan ett år. Minns dock att de små bollarna i mönstret var svåra att få till, när jag kom på att ta hjälp av en virknål för att få ihop de fem maskorna gick det mycket lättare.

Inga kommentarer: