onsdag 17 september 2008

Vävmässa i Leksand

Har varit på vävmässa. Den här vackra trasmattan låg som sadel på en jättelik rosa dalahäst utanför mässan. Det var trångt och bökigt därinne, man fick köa eller knö för att komma fram till vissa av försäljarna ute på rinken. Det var lättare att titta på utställningarna i områdena runtomkring. Fanns även en mycket fin utställning av rosengångsvävar på biblioteket.

Mycket att inspireras av och mycket att köpa. Jag köpte två skyttlar, vinkelsprinter, skaftnålar. En liten japansk sax, som en fårklippningsax fast mycket mindre. En bok om textil tradition i Dalarna. Lite gula mattrasor och en liten rulle svart silkegarn. Och två sorters garner att sticka med, de kommer i ett senare inlägg, när jag hunnit fotografera dem.

Väven här bredvid sitter i min egen 8-skafts Viktoria-vävstol hemma. Det ska bli en sjal i dubbelväv och är en riktig vävmässe-väv. Varpen är tjockt tvåtrådigt silkegarn, pagoda shappe-silke från Ateljé Git, köpt på vävmässan i Norrköping 2002. Sen gick jag och grunnade ett tag på i vilken teknik jag skulle göra sjalen, funderade på något ripsliknande med tjockt och tunt inslag. Till tunt inslag köpte jag en 25 grams spole Como 60 från Warp and Weft på vävmässan i Karlstad 2005. 3000 m per hg. Satte upp väven nu i somras, testade med varprips och upptäckte att det blev för tjockt och klumpigt. Petade upp och började om med dubbelväv i två lager, och bara tunt inslag. Hann precis räkna ut att garnet inte skulle räcka, så jag gick och köpte en spole till av samma garn nu i Leksand. Fint att de fortfarande hade det!

Inga kommentarer: