lördag 11 oktober 2008

Ett färgningsäventyr

I påskas köpte jag några påsar äggfärger. Med dem har jag färgat ett par nystan vitt Fabel. Det var ett tag sen, så jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde men jag gör ändå ett försök att beskriva det.
Varje påse äggfärg består av fem tabletter i olika färger, gul, röd, lila, blå och grön. Man löser upp en tablett i lite kallt vatten med ättika i och doppar sedan i delar av garnet som måste vara genomfuktat. På bilden har garnet doppats i en röd färglösning, och en grön färglösning ligger i en ungsform av glas och väntar på att användas.

På nästa bild suger garnet åt sig den gröna färgen, det suger upp allt så lösningen blir helt klar. Jag tyckte den röda färgen var lite för vinröd, så jag färgade över med även en gul tablett på samma sätt, doppade särskilt i den röda sidan och de delar av garnet som fortfarande var vita.


Sedan täckte jag över formen med lite plast och körde den i mikron på högsta värmen en stund.
Därefter hängdes garnet på tork i badrummet.

De torkade härvorna såg ut så här. Färgen blev alltså betydligt ljusare när de torkade.

Av garnet har jag stickat sockarna Tropicana från Magknits, tror de var marsmönster i Stickameras sockklubb. Tycker det är ett väldigt bra mönster för den här typen av mönstrat garn, färgerna följer med i mönstret och förstärker det. Det gick åt 65 gram.

Det var roligt att färga garn och färgen har hållit bra, åtminstone för handtvätt. Jag kommer säkert att färga mer med äggfärgerna så småningom.

Inga kommentarer: