söndag 5 oktober 2008

Rosengångsväv

Jag har ytterligare en vävstol förutom Viktoria-vävstolen som jag väver en sidenhalsduk på och skrev om den 17 september.

På min andra vävstol, en Öxabäcks Lilla med 8 skaft och bredd 100 cm, håller jag på med en rosengångsväv i bomull. Det är en ganska lång varp, tänkt till lite olika tyger till västar och blusar. Har använt olika inslag, lingarner, redgarn och just nu bomull, dubbelt bomullsgarn 16/2 i mönstret och ett tunnare bomullsgarn i inslaget.

Har hållit på nästan hela året med den här varpen, väver inte så mycket. Just det här mönstret kommer från en blus i en bok som är utgiven på 1981, Väva Vardagskläder av Maj-Britt Engström och Eva Stephenson-Möller, jag har bearbetat det lite grann. Väv-uppsättningen och ett par av de andra mönstren jag vävt, nu sedan länge invirade på tygbommen, kommer från Vävmagasinet nr 2 1982, som jag ärvt av min mor. (sidan 26-27, om det är någon som har det numret och vill titta efter).
Rosengång är roligt att väva, men det går inte speciellt fort. Undrar också om jag någonsin kommer att kunna förmå mig till att sätta saxen i det här tyget. Hade tänkt mig en blus med det vita tyget med röda ränder som grund och det mångfärgade i ok och manschetter. Men det blir kanske något helt annat.

Inga kommentarer: