måndag 9 februari 2009

Spinna med förgarn


I början när jag försökte lära mig spinna garn gick det mycket sakta. Jag fick dra ut några centimeter fiber, spinna några varv, hålla fast sländan och dra ut lite till. Jag kom då på idén att spinna med förgarn, det skulle ge träning i att spinna, och jag behövde inte fundera på att få garnet jämntjockt. Jag hade en härva förgarn Goat+Sheep från Evilla, och började spinna det genom att spinna ihop tråden i ytterkanten med tråden i mitten. Jag satt en stund varje dag, det gick fort att spinna (i jämförelse med att dra fram garnet ur ett kardflor eller en rowing). Och jag lärde mig på ett enkelt sätt att släppa sländan och låta den spinna, ge den ny fart när den bromsades upp, linda upp garn osv. Kort sagt sländvana, fast inte fibervana.
Det var rätt roligt, och jag fick ihop ett mjukt och jämntjockt garn som jag inte vet om det är entrådigt eller tvåtrådigt.
Funderar på att göra vantar av det, med flätmönster på ovansidan. Till exempel Magic Mirror från Knotions magazine.

Inga kommentarer: