onsdag 17 juni 2009

Uppifrånochnerkofta, del 4

Ett varmt tack för alla vänliga kommentarer!

Jag kämpar vidare, över 400 maskor har jag på varvet nu. Förmodligen behöver jag göra ytterligare en mörkröd rand innan det är dags att dela arbetet. När man som jag stickar i bomull måste man också ta hänsyn till att arbetet kommet att krympa på längden i första tvätten.

Jag börjar varje varv med en kantmaska, dvs jag lyfter första maskan utan att sticka den. Tycker kanten blir jämnare så.
Den som är uppmärksam märker kanske att jag inte gör Tantkoftas osynliga ökningar utan ökar genom att lyfta upp garnbiten mellan två maskor, vrida den och sticka den. Det är så jag är van att göra ökningar. Kanske gör jag de osynliga på nästa kofta!
Jag stickar med stickor nr 3, halskanten med st 2,5 och materialet är vanligt bomullsgarn 8/4. De första 10 cm ökade jag på 3 av 4 varv från rätsidan, nu har jag övergått till att öka för fram- och bakstycke 3 varv av 4 och för ärmar vartannat varv från rätsidan. Får dela upp och prova igen när nästa vita rand är klar.

Inga kommentarer: