lördag 10 oktober 2009

Ashford Traveller


Här är jag igång med det första provgarnet på min nya spinnrock. Det är 30 gram pencil drawing i rött och gult, som ingick i ett nybörjarset med slända som jag köpte i början av förra året av Spinspiration.
Det är 30 gram, jag delade den till 8 ungefär lika breda bitar längs med, varefter jag spunnit ihop 4 av dem efter varandra i z-riktining på spolen nedtill till vänster. De fyra andra spinner jag ihop på den nya spolen, några av dem ligger och väntar på stolen. Sedan har jag tänkt tvinna ihop dem i s-riktning.
Kanske ska jag använda garnet till mönsterdelen i ett par vantar, vita med stjärnor eller fåglar eller något annat. Tänkte spinna ett vitt garn också att ha till grunden.
Vet inte riktigt vad det är för typ av ull, men det känns lite mer långfibrigt än merino, som jag spunnit med ett antal gånger på slända.
Det är väldigt roligt att spinna på den här spinnrocken. Glad att jag gick kursen på Sätergläntan, annars hade det inte varit lika lätt att komma igång med detta. Känner ändå att jag har mycket kvar att lära.

Inga kommentarer: