söndag 29 november 2009

Decembersocka

Decembermönstret i Stickameras sockklubb har kommit. Det är en gammal bekant från min lista över sockar att göra någon gång, kanske, om jag får tid, nämligen Twinkelberry från Knitzi. Regia silk är de stickade i, enfärgat eller nästan enfärgat garn rekommenderas. Plockar fram Regia Stretch i mellangrå, fast färgen känns lite väl dyster, särskilt så här års. Jag går in på Ravelry och tittar vad folk har stickat dessa sockar i. Och tycker att randiga garner gör sig minst lika bra. Stretch verkar bortkastat också, hittar en kommentar om att sockorna är mycket töjbara. Kanske dags för mitt nystan Kureyon Sock från Noro? Jag kollar vad som stickats av min färg i detta garn. Och tycker inga sockor ser bra ut, utom de som stickas randiga eller mönstrade av två nystan, med några varv i varje färg. Färgföljderna i nystanen är för långa för sockar (tycker jag, smaken är olika). Däremot hittar jag en hel rad vackra trekantssjalar i Kureyon sock. Så det får bli en sådan så småningom av det nystanet.
Några decembersockar blir det nog inte tills vidare. På oktobersockorna är jag än så länge bara strax bortom hälen på den första sockan. Bäst att göra dem färdiga först innan jag börjar på några nya. De är faktiskt de enda sockar jag håller på med, kanske lite märkligt för en person med 15 (snart 16!) påbörjade koftor och 6 påbörjade sjalar, förutom lite annat smått och gott, en väst och en tröja till exempel. Men sockar ska vara två likadana, så det gäller att göra klar nummer 2 medan man kommer ihåg hur man gjorde på nummer 1 och har mönstret i huvudet. Särskilt viktigt för ett par sockar som är så långsamma att sticka som dessa.


Inga kommentarer: