lördag 28 november 2009

Vävmagasinet

I min presentation av bloggen skriver jag att detta är en stickblogg, och i viss mån en spinnblogg och vävblogg. En spinnblogg börjar den förvisso bli, allt mer och mer. Men en vävblogg är det lite överdrivet att kalla den, är mer än ett år sedan jag skrev om vävning. Det beror helt enkelt på att jag inte väver så mycket just nu. Förra året var ett av de första sedan jag lärde mig väva och köpte min första vävstol på 80-talet som jag inte vävde ner en enda vävuppsättning. Det här året ser det ut att för första gången bli två år i rad utan färdiga vävar.
Den som vill se vad jag har i mina vävstolar kan titta på mina inlägg den 5 oktober och 17 september 2008, det är samma vävar nu, bara några dm längre. Att jag inte väver mer beror nog på att jag lärt mig spinna, och vill ägna mycket tid åt det.
För ett par dagar sedan kom det senaste numret av Vävmagasinet i brevlådan. Detta är en ganska fantastisk tidskrift, den har nämligen kommit ut sedan 1982 och är alltid lika intressant och inspirerande att läsa. Fyra nummer om året har kommit ut i 28 års tid. Och inte nog med det, de första numren känns fortfarande nästan lika aktuella som de nyaste. Jag vet, för jag har nämligen en komplett samling. Det första numret jag hade var nr 3 1982, i mitten på bilden, köpt som lösnummer av min mamma. Några år senare, när jag själv lärde mig väva, började jag prenumerera på tidningen, samtidigt köpte jag ett antal rest-exemplar av gamla nummer. Men i många år fattades tre av de allra första numren. Tack vare Tradera fick jag för några år sedan tag i även dem i någorlunda gott skick. Det allra första numret som gavs ut ligger till vänster på bilden. Och det senaste numret till höger.

Tidningen innehåller massor av reportage om vävning och textil, både om Sverige och internationellt. De handlar om textilkonstnärer, textilutbildningar, tillverkning av garn och tyg, utställningar, mässor mm. Dessutom anmälan av böcker om vävning och annan textil. Vidare ett stort antal vävbeskrivningar i varje nummer, genomgångar av olika vävmaterial, vävredskap, garntyper och tekniker. En och annan stickbeskrivning har det också blivit genom åren, däremot inte så mycket om att spinna. Fast det kanske blir mer sådant i fortsättningen, Kerstin Gustafsson, författare till Ull-boken som var kursbok på min spinnkurs i somras, har blivit ny medarbetare i tidskriften. I detta nummer skriver hon dock om vävning, nämligen om Peruanska förhistoriska vävar på Göteborgs Världskulturmuseum.




Avslutar med ett par bilder ur senaste numret, till vänster ett vävmönster till gardiner med korstygn, där man visar hur man kan sy dubbelsidiga korstygn, lika på båda sidorna, vilket ju är bra att ha på gardiner. Till höger vävmönster till muddar. Hästen till höger inleder numrets tagel-tema på 17 sidor, med flera reportage + vävmönster i tagel. Finns också ett stort avsnitt om Märta Måås-Fjetterström och ett lite kortare om Karin Larsson. En artikel om hur man använder en redkam. Med mera, tex totalt 14 väv-sedlar.

Inga kommentarer: