lördag 7 november 2009

Ny kofta

Nu är min stora grå kofta färdig. Jag fick fotografera den liggande på tvären för att den skulle få plats på bilden. Det är en enkel rak modell med raka stycken och ärmar, rund halsringning, fickor och knäppkanter. Den är både lång och vid, varm och skön, kanske lite väl bylsig. Jag använde stickor 3,5 till resårerna och 4,5 till slätstickningen. Ungefär sex och ett halvt hg garn gick åt, Kattens Mohair Tweed, 62% mohair, 24% acryl och 14 % nylon.  Garnet är köpt på Tradera. Vet inte när det tillverkades, bara att jag stickade en tröja 1986 av samma sorts garn fast i rött.
Knapparna är från min knappsamling (som jag delvis ärvt från min mamma). Vet inte hur gamla de är eller varifrån de kommer.
Det är skönt att den är klar, för jag har hållit på med den länge, och redan visat den flera gånger här på bloggen. Bland annat är den kofta nr 2 i serien 20 koftor. Nu är alltså två av de fem jag presenterat hittills klara, så det är nog dags att presentera några nya. Kanske i nästa inlägg?

Inga kommentarer: