söndag 6 december 2009

Färdig sjal


Min variant av Icarus från Interweave Knits summer 2006 är äntligen utspänd och klar. Färdigstickad har den varit sedan i maj. Det är ca 45 gram handfärgat silkesgarn från Anntorps väv i Gamla stan i Stockholm, plus några få gram vitt Pagoda shappesilke från Ateljé Gits (som numera är nedlagt eller har bytt ägare och namn). Jag använde stickor nr 3.
Min variant har mindre mittparti och fler och även större bårder än originalet. Samt en vit rand och vit kant. Har gjort bårderna så att de blir större allteftersom, minst längst in och störst närmast kanten.
Utspänd blev sjalen ca 170 cm från kant till kant och 85 cm från halsen mitt bak till nederkanten, vilket var lite större än jag planerat. Även silke-sjalar blir helt annorlunda när man spänt ut dem i vått tillstånd.


Inga kommentarer: