lördag 5 december 2009

Blått ullgarn

Nästa garn jag spinner på min spinnrock är 50 g kammad ull i blå nyanser. Jag fick det som ett väldigt generöst varuprov i samband med min första beställning från Spinspiration för nästan två år sedan. Det är fyra olika blå färger, plus en massa mellannyanser. Varje fält av varje färg är ganska kort, så jag brydde mig inte om att dela upp remsan längs med, som jag gjort med en del andra fiber-remsor. Jag tänker försöka att spinna ullen så tunt som möjligt för att ha garnet till en spetssjal.


Först gick jag igenom hela remsan och fluffade upp den genom att dra i den lite försiktigt med ca 10 cm mellan händerna, varefter jag flyttade varje hand ca 2 cm och drog en gång till, osv. Jag försökte undvika att dra ut den, ville bara göra den lite luftigare och lättare att spinna. På andra bilden här syns den uppfluffade remsan.

Tredje bilden föreställer början på det spunna garnet. Tycker det blir fint och är roligt att spinna, mycket mer omväxlande än den evigt ljusbruna kamel-ullen jag spann innan.



Inga kommentarer: