tisdag 19 januari 2010

Shetland Tea Shawl

Jag har skrivit förr om min cirkelsjal av entrådigt ullgarn från Borgs. Nu har jag kommit fram till kantbården, som stickas runt sjalens omkrets, en maska från sjalens kant stickas ihop med bården vartannat varv. Kanten ska egentligen stickas fram och tillbaka på strumpstickor, jag gjorde det de första omgångarna, tills jag kom en bit ifrån rundsticksspetsen vid sjalens början, men nu tycker jag att det är enklare att sticka med rundstickan. Inte så många stickor att hålla reda på.
Det är totalt 574 maskor runt sjalen så det kommer att ta sin tid att komma runt, även om varven är korta och jag nästan kan mönstret utantill efter ett tiotal mönsteromgångar.
Mönstret kommer från A gathering of lace av Meg Swansen. Det är en bok som jag gillar väldigt mycket.

Inga kommentarer: