lördag 3 april 2010

20 koftor, nr 10

Detta är nr 10 av mina minst 20 pågående koftor. Det är mönster 22-110 från Drops. Jag stickar det med Mirasol 100% alpacka från Du store alpakka, garnet är köpt på Garnhärvan som numera är uppköpt av Karma. Garnet är tunnare än det i mönstret så jag har fått räkna om lite. Nederdelen av framstyckena och bakstycket stickas ihop. Jag har kommit upp till "smock-mönstret på stycket, och även en liten bit på en ärm. Rätt nöjd med resultatet än så länge.
Eftersom jag är framme vid kofta 10, tycker jag det kan vara dags för en sammanfattning av hur det går med de koftor jag presenterat hittills. Den som vill ha lite närmre detaljer och se hur de ser/såg ut kan klicka på etiketten 20 koftor nedan.

1. Svart Cathay. Har inte hänt mycket med denna, gillar mönstret men är osäker på storleken. Kanske tvingas jag peta upp och börja om. För tredje gången med det garnet.
2. Grå Mohair Tweed. Färdig och använd. Lite för bylsig för att vara en favorit, men skön att ha när det är kallt.
3. Vit-rödlila-randig Koftan-kofta i bomull. Färdig och använd. Trivs bra med den.
4. Vit-blårandig Koftan-kofta i Hjerte Twist. Vilande i väntan på att jag ska räkna ut ökningar för att få ärmhålet bra.
5. Röd Paris. Stickad, uppetad. Påbörjad igen i annan modell och uppetad. Lutar åt att garnet blir en till Koftankofta med moss-ränder på överdelen och enkel spets, typ treklöver, nedtill.
6. Rutig kofta i regnbågsfärgad Evilla ull. Inne på halskanten. Sedan återstår bara framkanter, trådar och knappar. Behöver också spännas ut på något sätt. Kan ta hur lång tid som helst.
7. Rödlila Felted Tweed. Nästan klar. Maska av halskanten, sy i knappar och fästa trådar. Blir nog snart klar, har provat den och är väldigt nöjd med resultatet.
8. Rödfärgad vit cottolin. Koftan-kofta. Även denna har fastnat på hur jag ska göra ökningar för att få ärmarna bra. Tycker det blev lite för fyrkantigt på kofta 3 ovan, så jag grunnar på om man kan göra lite annorlunda.
9. Blå kofta med rutor i Drops Delight. Inne på sjunde rutan till framstycket. Vet inte varför jag inte kommit längre, annat har kommit emellan.
10. Det är den jag presenterade i början av inlägget.

Två av tio koftor är alltså färdiga, en till bör bli klar i veckan. Återstår 7 av dessa 10 första och flera av dem har jag kört fast på. Tur att det alltid finns något annat att sticka när man gör det!

Inga kommentarer: