måndag 26 juli 2010

Sista garnstumpen



När jag tvinnar tvåtrådigt garn blir det alltid garn över på den ena spolen när den andra är slut. Ibland lite, ibland mycket.

Så här kan man göra för att få även det sista garnet tvåtrådigt:

1. Dra av det andra garnet, så att det är ungefär en halv meter längre än det som tagit slut. På så sätt slipper man ha båda skarvarna på samma ställe.

2.Nysta upp det återstående garnet från spolen till garnnystningsmaskinen. Var noga med att fästa den första biten så det går att ta garnet både inifrån och utifrån.

3. Ta loss nystanet försiktigt och skarva först ihop den yttre garnändan med den kortaste delen av garnet på spinnrocken. Tvinna fram till den längre och skarva in den inre granändan där.

4. Fortsätt tvinna, lättast är att hålla nystanet i handen och försiktigt mata fram nytt garn.
Slutet på garnet




Alla bilderna föreställer mitt sockgarn av maj-fiberna från Spinspirations månadsklubb. Mer om det färdiga garnet kommer när det är tvättat och klart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,jag har just börjat att spinna,jättetrevligt. Dock tog mitt garn på ena spolen slut och jag visste inte vad jag skulle göra.
Fann din sida o ditt tips hur man kan göra. Nu har jag fixat det. Vill Tacka så mycket för din hjälp!!