lördag 23 oktober 2010

En ny väv!

Nu är det dags att sätta upp en ny väv i min lilla Viktoria-vävstol från Glimåkra. Det blir garnerna på bilden, en varp i oblekt bomullsgarn 30/2 och inslag i tassar-silke, oblekt och småhärvor i 7 olika brun-röd-gula färger, jag har satt ihop de  flesta små härvorna två och två på bilden. Jag tänker väva ett smalrandigt tyg i kypert av detta, till en enkel kavaj/jacka. Stickade en tröja för länge sedan av de här garnerna, men trivdes inte med den så jag petade upp den. Det är lite mindre inslagsgarn än jag skulle behöva, så jag tänker slå löst och dessutom lägga in ett inslag av tunt bomullsgarn mellan varje inslag av silke.
Det är nästan tre år sedan jag senast satte upp en väv, så jag kommer att behöva repetera lite, tänkte att jag skulle passa på att gå igenom de olika momenten här på bloggen och berätta hur de gå till och vad olika vävord betyder. I hopp om att kanske locka någon ny att börja väva, fast det kanske snarare avskräcker, att väva tar stor plats och det är mycket som måste göras innan man ens kan börja med själva vävningen.
Kortfattat kan vävuppsättning (när man väl bestämt vad man ska väva, ritat/valt ett mönster, beräknat garnåtgång och skaffat de garner man behöver) delas in i:
1. Varpning (Fixa en varp som är de längsgående trådarna i vävstolen)
2. Förskedning (Trä ut varpen så den fördelar sig jämnt över det blivande tygets bredd)
3. Pådragning (Flytta varpen till vävstolen och rulla på den runt bakre bommen)
4. Solvning (Stoppa in varptrådarna i solven, som hjälper till att dra dem upp och ner)
5. Skedning (Stoppa in trådarna i skeden, som används till att slå in väven allteftersom)
6. Framknytning (Knyta fast varpen så den kan rullas på bommen i fram)
7. Uppknytning (Knyta upp käpparna som solven sitter på, se 4!)
8. Nerknytning (Knyta ihop solvkäppar och trampor)
Har man aldrig vävt är detta antagligen ganska obegripligt, tänker gå igenom de olika momenten här på bloggen allteftersom jag gör dem. Och även visa vad solv och sked och annat är, hur de ser ut och används.
Varpningen tänker jag dock hoppa över tills vidare, till den här väven har jag en färdig varp som jag köpt på Tradera. Även om jag har en egen varpa brukar jag inte varpa så ofta, när jag väl plockar fram den gör jag ett antal varpar på en gång, som jag sedan har liggande. Firmor som säljer vävgarner brukar hjälpa till med varpning mot en avgift, och det finns ofta färdiga varpflätor att köpa på Tradera tex, så jag tycker man kan avstå från att skaffa en varpa tills man vet att man kommer att hålla på att väva, om man inte har väldigt gott om plats.

Inga kommentarer: