onsdag 27 oktober 2010

Vävprylar

Här har jag plockat fram vad man behöver för att förskeda. Längst upp ligger skeden jag ska väva med i sin plastpåse, det är en sked 65/10, 70 cm bred. Under ligger skeden jag ska förskeda med, den får vara högst 60/10, helst glesare, här har jag valt en på 30/10. Ska beskriva vad siffrorna betyder när jag kommer till förskedsberäkningen.
Under skedarna ligger två skälstickor. Och under stickorna ligger ett par skedhållare av trä, de kan se lite olika ut, en del består av träklossar med två snedställda pinnar på. De är till för att hålla skeden upprätt medan man förskedar. Mina skedhållare ställer man på den högra sidan, och sätter sedan in skeden i skårorna.
Under skedhållarn ligger en skedkrok, till höger ett måttband, varpflätan och en lärobok. Det är Stora Vävboken av Laila Lundell, min är en upplaga från 1976 som jag ärvt av min mor, den finns även i nyare upplagor. Det finns många nybörjarböcker som visar vävuppsättning, men det här är den jag tycker bäst om av dem jag har, bra och tydliga teckningar av alla moment och även felsökning.
När jag började förskeda upptäckte jag att det fattades ett par saker, först och främst en vävnota med beskrivning av vad man ska väva och en penna för förskedsberäkning. Dessutom en tredje pinne, till exempel ytterligare en skälsticka.
Två skälstickor brukar följa med vävstolen om man köper den ny. Det övriga brukar man få köpa till extra. Köper man en begagnad vävstol på Blocket eller Tradera får man oftast med en del av extra tillbehör.

Inga kommentarer: