söndag 7 november 2010

Enformigt

Det var länge sedan jag skrev om att spinna garn här på bloggen. Det beror på att min spinnrock varit upptagen i flera månader med det här garnet, ett topsband av kardad ull från Nya Zealand, köpt från Gudruns Ullbod. Det har gått trögt att spinna, samma färg hela tiden, korta fiber som gjort att garnet lätt går av. Så jag har hellre sysslat med mina vävar och stickningar. Nu är jag i alla fall äntligen färdig, 100 g z-spunnet entrådigt garn, uppdelat på två spolar. Jag tänker tvinna ihop dem tretrådigt tillsammans med ett tunt vitt silke, köpt från Tradera långt innan jag började spinna garn. Jag har flera härvor av det, en av dem har jag spolat upp på en av mina spinnrocksspolar. Jag vet inte hur många meter det är per 100 gram, men det tänkte jag att skulle få reda på nu genom att väga spolen före och efter och mäta det färdiga garnet på vanligt sätt genom att räkna varv på härveln. 

Inga kommentarer: