lördag 15 januari 2011

Solv

Jag har kommit till solvningen i min vävuppsättning. Solv ser numera oftast ut så här, färdigtillverkade av polyester. Texsolv kallas de och är faktiskt en svensk produkt, det går att läsa mer om dem på deras hemsida. Innan texsolv kom fick man knyta solven av mattvarp, man knöt över en träställning som kallades solvstock, men det var nog ändå svårt att få dem lika långa.
Solven är till för att lyfta de trådar som ska vara över inslagsgarnet för ett visst inslag och även sänka dem som ska vara under. Varptråden träs i hålet i mitten, solvögat.
Solven har även öglor i båda änder. Genom dessa träs solvkäpparna eller skaften, en käpp upptill och en nedtill. Solven kommer i buntar, med varje sida av hålen upptill och nedtill omknytna för att det ska vara lätt att trä dem på skaften. Den övre solvkäppen hängs upp i en skafthållare under solvningen. Detta gäller för en vanlig trissvävstol.
Min vävstol är lite annorlunda. I stället för solvkäppar har jag skaftramar. På en vanlig vävstol kan man lägga till solv om de blir för få eller ta bort solv som blir över när solvningen är klar, men det går inte med skaftramar. När man väl hängt in dem i vävstolen för att börja solva går det inte att öppna dem. Gör man en smal varp kan man lämna överblivna solv vid sidan av väven, men med en bred varp som den jag nu sätter upp får det inte plats många solv på sidan. Det är därför viktigt att räkna hur många solv som behövs på varje skaft och sätta på dem innan skaftramarna sätts in i vävstolen.


1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Jag har samma typ av skaftram på min bordsvävstol och behöver byta ut/komplettera med nya solv. Men min ram vill inte öppna sig. Hur öppnade du din ram? Hur mycket våld vågar jag använda mig av? Vågar inte slita för mycket i rädsla att den går sönder.