fredag 14 januari 2011

Äntligen igång

Det här får bli nr 15 av mina 20 koftor. Det är mitt Vålberggarn i färgen nattviol som jag äntligen kommit igång och sticka av. Det ska bli en rak kofta, med lite, men bara lite, inspiration från Drops mönster 105-1. Ärmarna ska bli vidare, stycket nertill mindre utställt, vecken i midjan tar jag nog bort. Men ett litet rätstickat parti i midjehöjd vill jag nog ha. V-ringning och rätstickade kanter ska det vara, men ingen mosstickning upptill. Vi får se.
Garnet köpte jag på vävmässan i Leksand år 2008. När Sticka-mera började med Garntoppen utsåg jag det till mitt favoritgarn. Det ligger längst upp till vänster på min vinjettbild, som hängt med några år. Och sommaren 2009 fick jag se Vålberggarnet tillverkas under en utflykt när jag var på spinnkurs på Sätergläntan.
Tydligen har Wålstedts fått problem med spinnmaskinen. Hoppas att det löser sig snart, så det går att köpa nytt Vålberggarn på vävmässan i Borås i höst!

1 kommentar:

Birgitta sa...

Vålbergs har så fina färger i sina garner. Har också varit där för många år sedan, när det var vävmässa i Borlänge -97. Ska bli roligt att åka till Borås i höst och njuta av allt fint där och träffa en massa bekanta från när och fjärran. Vi kanske ses, vem vet.
Önskar dej en mysig och skön helg.
Kram Birgitta